Ida
    Hej!

    Jag undrar om man studerar till IP-Paralegal kan man jobba som juristassistent då med? Eller krävs det den andra 2-åriga utbildningen då?
    Skulle vilja även hitta mer information om IP-Paralegal, hur de jobbar med exempel företag? Hur man med hjälp av IP kan öka vinst etc. Något ni kan? :)

    Med vänliga hälsningar
    Ida
    • Liselotte : Som IP-paralegal arbetar man mest med immateriella rättigheter. Antingen på byrå eller hos ett bolag oftast nära juristerna som arbetar med immaterialrätt. Bästa hälsningar L.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    det vi vet om IP-paralegal - presenterar vi på https://www.framtid.se/yrke/ip-paralegal

    Yrkesrollen är ny; yh utbildning till IP-paralegal har inte funnits så länge... - och så är det inte ngt. Reglerat yrke >>, dvs arbetsgivare bestämmer vem som har tillräckliga kvalifikationer för att göra jobbet; och vad som ska göras på jobbet.

    Första "kullen" av IP-paralegaler från den här yh-utbildningen https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/ip-paralegal-affarshogskolan-karlstad kommer "nybakade" ut till sommaren och det är först då som det blir möjligt att få veta var de fick jobbet och vad de faktiskt gör på sina arbetsplatser, efter utbildningen.
    Som tur är, är det "o-farligt" att söka till både IP-paralegal och till flera andra yrkeshögskoleutbildningar och högskoleutbildningar, ex. till yh "vanlig" paralegal - samtidigt; du söker alla yh i första hand, var för sig; behöver inte prioritera. Det är OM DU KOMMER IN BÅDE PÅ IP-PARALEGAL och på minst en "vanlig" paralegal, som det blir "allvar" och du måste välja - vilken du ska läsa.

    Vänliga hälsningar

    ANNA

    SYV-besökare SYV

    De flesta jobbtillfällen som IP-paralegal finns på de olika patenombudsfirmorna alt advokat/juristbyråer som jobbar med IP samt NellPat som, enligt vad jag vet, är det enda företaget idag som endast består av IP-Paralegals. Sedan finns det alla större företag som har sina egna IP-avdelningar såsom IKEA, HM, Valmet, Ericsson, Atlas Copco, Stora Enso samt Electrolux för att nämna några, men det finns betydligt fler.

    I och med att IP, immateriella tillgångar, har kommit att bli så mycket viktigare för företag, växer detta område & i framtiden kan det komma att utvecklas fler arbetsområden.

    Viktigt att ha i åtanke är att man blir inte jurist efter att ha gått en ettårig yrkeshögskoleutbildning, vilket verkar vara ett ganska vanligt missförstånd.
    Nivån på juridiken i yrkeshögskoleutbildning till IP-paralegal är för att öka förståelsen för den juridiska kunskap som behövs/krävs för att arbeta som IP-Paralegal/IP-Assistent i form av olika länders och myndigheters patentlagar och praxis samt olika regelverk. Man behöver kunna förstå och tolka dessa på ett konstruktivt sätt.