Abdikarim
    Vilka ämnen behövs det för att kunna komma in i It och Ekonomi?

    Vilka linjer ska jag ta innan jag börjar gymnasiet, Natur,Sam,Tek eller ekonomi?

    Vad lär man sig i It och ekonomi?

    Hur mkt poäng behövs det för att komma in i It Och ekonomi, helst kth eller stockholm universitet.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Abdikarim;

    om du med "it" menar Civilingenjör i datateknik, då krävs det för särskild behörighet godkända betyg i gymnasiala kurser: matematik 4, fysik 2 och kemi 1 och de kurser läses i första hand på teknikprogrammets inriktning Teknikvetenskap >> och på naturvetenskapsprogrammets inriktning Naturvetenskap >>.

    __________________
    Vill man på högskola/universitet läsa Ekonomi, behöver man på gymnasiet inte läsa fysik eller kemi och inom matematik räcker det med Matematik 3. Och får man godkänt betyg i Matematik 4, 5 och/eller matematik specialisering, dvs i högre mattekurser, får man Meritpoäng

    Du frågar också
    - "Hur många poäng behövs det för att komma in i It Och ekonomi, helst kth eller stockholms universitet".
    -  På den frågan är det omöjligt att svara. Antagningsgränsen uppstår i konkurrensen och blir kända i efterhand. Alla behöriga sökande deltar i konkurrense; de med högre betyg eller med högre resultat på högskoleprovet kommer in först ... och så vidare... så länge platserna räcker.
    Man ska försöka få så höga betyg på gymnasiet som möjligt. Vi rekommenderar också göra högskoleprovet.
    ______________
    Och du ställer också följande fråga: "Vad lär man sig i It och ekonomi?"
    - Svårt att ge ett kort svar. Man lär sig väldigt mycket olika saker, bland annat lär man sig att tänka ännu mer logiskt, analysera, dra slutsatser och fatta beslut.

    Om "DATA / IT"
    Att jobba med informationsteknik & datautveckling innebär att man är i en bransch som hela tiden utvecklas & förändras. I grunden handlar det om att arbeta med information på olika sätt, att samla in information som man sen strukturerar & analyserar eller att presentera & sprida information genom t.ex webbplatser eller sociala medier.
    Exempel på yrken: systemvetare, systemutvecklare, nätverkstekniker, datatekniker eller civilingenjör

    Om "Ekonomi"
    För att jobba inom ekonomi, behöver man ha kunskaper inom företagsekonomiska områden som redovisning, kalkylering, marknadsföring men också om ledarskap & organisation. Man kan fördjupa sig i något av företagsekonomiska områden, exempelvis i finansiering eller internationell handel. Exempel på yrken: ekonom, affärs-jurist, marknadsförare, projektledare, revisor, fastighetsmäklare, försäkringsförmedlare, civilekonom eller nationalekonom.

    • :

      Jag menar inte It och ekonomi separerat. Jag menar It Ekonomi i samma utbildning. Som t.ex https://edu.mah.se/sv/program/tgita

    • Anna :

      Förutom Malmö Universitet, erbjuder även SU, Stockholms universitet - ett liknande program - se info på su.se/sok-kurser-och-program men det är inte identisk behörighet programmet i Malmö och i Stockholm kräver. Programmet i Malmö kräver Matematik 2; och programmet i Stockholm - Matematik 3 och Samhällskunskap 1b.
      Om man vill bli behörig till båda de programmen, behöver man, alltså, förutom Examensbevis från högskoleförberedande program på gymnasiet även få godkända betyg i matte 3 och samhällskunskap 1b.
      Samhällsk.1b läses som obligatorisk kurs på alla högskoleförberedande program, men matematik 3 läses som obligatorisk kurs endast på Naturvet.programmet; Teknikprogrammet och på Ekonomi (inriktning ekonomi).