Marcus
    Vilket yrke innehåller mest med datorer? It support eller it tekniker?
    Om man går högskola för utbilda sig till it tekniker får man högre lön då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej, it teknik går framåt med mil-stora steg varje dag och nya it yrken uppstår snabbare än man hinner utbilda sig till dem. Högskole- eller yrkeshögskoleutbildning är jättebra att skaffa sig men det ger inte något garanti på att få jobb. Lönesättning är individuell och det är idag helt omöjligt att lova ngt om jobb eller lön flera år framåt. Mer utbildning och högre betyg är bra att ha samtidigt som den senaste undersökningen bland arbetsgivare visar att de hellre anställer folk med erfarenhet än med hög utbildning. Mitt råd är att du läser mycket matte och datorämnena och söker alla datorjobb som finns för ungdomar, se på www.ams.se (extra jobb, sommarjobb). Idag är det it tekniker som har högre lön än support-tekniker, men om ett år kan situationen ändras. Hälsningar Julia SYV