Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32197 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'gymnasiet universitet' (3 st.)
-
Universitet med sekundär utbildning och högskoleprov?
Hej! Jag heter Aleeki och pluggar IGCSE i Kenya! Flyttade nämligen dit i somras efter att jag gick klart årskurs 9. Jag vill flytta tillbaka till Sverige efter jag är färdig med min gymnasieutbildning och plugga universitet i Sverige, dock måste jag ha en högre...
Hej,du ställer en viktig men också en lite för "bred" fråga... och som också har flera olika "aspekter" inom samma fråga.- VILKEN... Läs hela svaret -
Kan man gå samhällsprogrammet men ändå få en chans inom skådespeleri?
Min fråga är väldigt enkel. Jag älskar drama och har alltid gjort det, men samtidigt som jag vill bli skådespelare i framtiden vill jag också bli psykolog. På grund av detta är jag otroligt osäker på vilket program jag ska välja,...
Hej Kira;psykolog i Sverige är ett av de legitimationsyrken och du behöver därför komma in på psykologprogrammet, där Särskild behörighet är... Läs hela svaret -
Tittar man på jämförelsetal eller poäng?
Hej! Jag undrar om man kollar på jämförelsetalet eller poäng när man ska söka till universitetet. Jag vill nämligen gå juristprogrammet men det står att jag måste ha 20.05 BI (förstår inte riktigt vad det betyder). Sedan...
Hej Mary,I betygsgrupper konkurrerar man med MERITVÄRDE NÄR MAN SÖKER till svenska högskoleutbildningar. Meritvärde är summan av Jämförelsetalet och Meritpoängen. Du... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga