Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'systemvetenskap' (3 st.)

    • Vilsen

      Hur mycket matte det inom systemvetenskap och kognitiksvetenskap?

      Hej! Jag undrar hur mycket användning av matematik det är inom systemvetenskap och kognitionsvetenskap? Jag har sökt till båda på universitetsnivå och har behörighet men har kämpat mig igenom matematik 2A och alltid haft svårt för matte....

      Anna: : Hej Matilda,om du blir antagen till en viss utbildning då har du uppfyllt kraven för behörighet och har god chans att klara utbildningen (i annat fall lär du inte bli... Läs hela svaret
    • Martina

      Systemvetenskap+biblioteksvetenskap?

      Hej! Jag undrar hur ni ser på arbetsmarknaden för bibliotekarier? Jag vill gärna jobba som bibliotekarie, men eftersom samhället digitaliseras allt mer kanske dagens bibliotek kommer att ersätts av annat. Har funderat på att plugga en kandidat i systemvetenskap...

      Julia: : Hej Martina,jag tycker du har en bra plan: genomtänkt och som bör "hålla inför framtiden" vad gäller förändringar på arbetsmarknaden.Du kan också be... Läs hela svaret
    • Göran

      Systemvetenskap ÖREBRO?

      Hej! Jag sökte till systemvetenskapliga programmet på Örebro Universitet nu till våren 2020. Jag fick idag beskedet att jag har hamnat som reserv 50 i BI gruppen urval 1. Tror ni att det ens finns en möjlighet att jag kommer in eller ska jag bara strunta i det?

      Julia: : Hej Göran,planera för att du ska göra annat under våren... men "strunta i den" - menar du att du vill tacka Nej till att stå i reserv? Om du nu bestämt dig att du inte vill gå den... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga