Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32100 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'kurser som får ingå' (3 st.)
-
Hur många poäng krävs för en gymnasieexamen?
Jag gick ut gymnasiet med 1450 poäng. Jag har pluggar på komvux och har för tillfället 1900 poäng. I Juni kommer jag att ha 2300 poäng. Jag har F i matte 2b sen gymnasiet, kan jag ansöka om den kursen och få ett F med mening. Jag har räknat med...
HEJ Sara!Examensbevis från Komvux innehåller 2400p. Kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå (ändring i reglerna sedan 1 jan 2017 - innan dess fick den kursen ingå, men... Läs hela svaret -
Värt att pendla till IB programmet?
Hej, snart så ska jag söka in till gymnasiet och jag har börjat fundera på olika gymnasieprogram jag vill gå, ett av de är IB programmet. Jag tycker mycket om engelska och jag är bra på det, jag vill även plugga utomlands efter gymnasiet...
Hej; man måste inte gå på IB för att efter gymnasiet kunna plugga utomlands men det underlättar på flera sätt: undervisningsspråk Engelska och IB-utbildningen är... Läs hela svaret -
Får Estetisk Verksamhet och Idrott och hälsa?
Hej, En fråga, får Estetisk Verksamhet ESV1201 och Idrott och hälsa B IDH1202 (Jag har dessa med godkänt i betyg från gymnasiet) ingå i slutbetyg från komvux? Om inte, varför inte? Tack. Med vänlig hälsning, Per
Fråga Syv utfärdar inte slutbetygen och vi jobbar inte direkt eller dagligen med just den frågan -?Du måste därför gå på det som rektorn på komvux säger -... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga