Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31978 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'första dagen i anmälningsperioden till högskola' (3 st.)
-
Ger basåret garanterad plats?
Hej Jag tänker söka till ett tekniskt basår i Linköpings universitet. Det står att tekniska basåret ger mig en garanterad plats i universitetet. Jag har två frågor kring detta hoppas ni svarar på dem. 1. Man läser på basåret...
Hej,jag antar att du läste information på utbildningens egen webbplats: liu.se/utbildning/basår - och där nämns "platsgaranti" men på vilka program som platsgaranti-löfte... Läs hela svaret -
Anmälan inte öppen?
Hej, Idag öppnar ansökan för att läsa program under hösten. Dock så verkar det som att det inte går att söka till några civilingenjörsprogram, trots att anmälan borde vara öppen för de. Är det bara att vänta tills...
Hejsan,anmälan till svenska högskoleutbildningar brukar öppna på Eftermiddagen, efter kl.13.00 och det lugnt på det sättet att det inte kommer spela roll om du gör anmälan första dagen eller... Läs hela svaret -
Högskoleprov resultat?
Hej! Jag har tänkt försöka söka till civilekonom eller sjuksköterska i Umeå. Jag ligger på 17,4 eller liknande i snitt vilket är en bit över, 0,2 ca. över intagningsgränsen förra året så jag har stor chans att koma in....
Hej Ludvig, om du anmält dig och betalat avgiften för att göra högskoleprovet (HP), men funderar nu på att inte delta i HP - så tycker jag du ska göra HP: du får inte tillbaka avgiften och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga