Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'byta skola under andra terminen' (2 st.)
-
Byta skola mitt i andra terminen under första året?
Hej, jag går mitt första år på estetiska programmet med inriktning musik . Jag går nu andra terminen på skolan men har insett att jag inte trivs och vill hellre gå naturbruk med inriktning Djur. Det jag undrar över är om det kan vara möjligt att byta skola under en pågående termin eller om jag...
Hej Anja! Kontakta rektor på naturbruksprogrammet och fråga om de har plats. Även om plats finns, kan det blir svårt att byta då estetiska och naturbruk är väldigt olika och du har missat en fjärde del på... Läs hela svaret -
Frågor om att byta skola efter första ring?
Hejsan! Jag är snart klar med första året i gymnasiet och funderar på att byta skola, men undrar lite saker kring det. 1. Om jag ska byta i tvåan, har jag fortfarande tid med det? När skulle det vara för sent? Tror du att jag kommer läsa om eller missa några kurser? 2. Jag läser ryska som...
Hejsan, om du vill gå samma program och bara byta skola så handlar det mycket om att skolan du vill byta till ska ha plats - då är det dom som bedömer om dina kurser räcker till. Eftersom många skolor snart går på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga