Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'ingen erfarenhet' (2 st.)

    • Stationsvärd

      Finns det studievägledare som kan hjälpa mig med val av skola?

      Jag funderar på att börja en yrkeshögskola. Jag kollade olika utbildningar på YH guiden, bland annat Data och IT, men jag har absolut ingen erfarenhet av dessa och vet inte vad dessa utbildningsnamn betyder, jag är inte teknik kunnig, men vill gärna försöka hitta även där någonting som skulle...

      Mikael: : Hej Natasa,just nu hittade jag 229 stycken yrkeshögskoleutbildningar inom område Data/IT men om ett par månader kan det bli många fler, eftersom nya... Läs hela svaret
    • Anonym

      Första jobb för en introvert med 0 erfarenhet?

      Tog studenten förra året, sambeteende. Jag har sen dess vart inomhus med noll kontakt utanför huset. Socialfobi och introvert:). Har bestämt mig på att ändra på detta. Vilka jobb utan erfarenhet är lätta att få? Vilka jobb skulle rekommenderas för en osocial person? Jag har inget körkort, kan...

      Anna: : Hejsan,Titta gärna på yrken som nämns i "gymnasiekompetensyrken". I de flesta yrken har man viss kontakt med människor. Att hitta ett yrke där man inte behöver ha... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga