Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31999 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'kunskaper som kursen avser att ge' (3 st.)
-
läsa komvux samtidigt som universitet?
Jag söker till universitet, fysioterapeutprogrammet. Jag har en köplats på 39 i mitt urval. Jag står nu som reserv. Jag kom in på några kurser (30 poöng totalt) och kommer förmodligen börja läsa dessa kurser och söka igen nästa...
Hejsan,om du har alla betyg godkända (E eller högre betyg) i ditt examensbevis från gymnasiet, blir lösningen som är realistisk, för att höja ditt meritvärde, att göra... Läs hela svaret -
Kan man läsa upp betyg på komvux?
Kan man läsa upp betyg på komvux. Alltså om man har E i matte kan man läsa upp det för att få högre på komvux.
Hejsan,i de flesta fall får man i en sådan situation göra Prövningar. Du kan göra ansökan till komvux med det är stor risk att du får svar PLATSBRIST eller "hör ej till... Läs hela svaret -
Läsa upp matte 2 på komvux?
Jag studerade samhällsvetenskap på gymnasiet och fick F i matte 2b. Jag funderar på att plugga på att studera till antigen arbetsterapeut eller sjuksköterska och för att ha behörig måste jag ha godkänt i någon matte 2 kurs. Har jag...
Hej Robert!du borde kunna få plats på en komvux kurs i matematik på nivå2: matte 2a eller 2b eller 2c. Sök i första hand till matematik 2a. Om komvux i din kommun inte erbjuder kursen... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga