Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'korr online' (4 st.)

    • Gäst

      gymnasiestudier på distans?

      Hej! Om en elev som går på gymnasiet funderar på att bo utomlands ett år under åk 2 på gymnasiet . Hur kan hen då läsa på distans?

      Anna: : Hejsan, i den situationen som du beskriver, kan det vara viktigt att veta varför eleven ska bo utomlands. Om elevens föräldrar jobbar utomlands, kan hen rätt att läsa på Hermods Distans>>, som... Läs hela svaret
    • Andrea

      Ska jag välja distans?

      Hej! Jag heter Andrea, är 18 år & går just nu andra året, humanistiskt program. Dock blev jag utbränd i höstas, har försökt att komma tillbaka till skolan men det har inte gått speciellt bra, och nu funkar det inte alls. Jag har inga problem med att göra mina uppgifter, utan det är mest att...

      Anna: : HEJ ANDREA! Eftersom Korr online är den enda gymnasieskola som man får söka till - om man vill läsa på distans, har de väldigt många elever som ansöker och det är mycket svårt att... Läs hela svaret
    • Shellan

      Kan kommunen köpa en plats på en högskola för en mindeåring?

      Jo skrev tidigare fråga om distans och fick en massa bra tipps och svar. Dock skrev någon att min kommun, om dem vill, kan köpa en plats åt mig på en högskola/universitet medans någon annan skrev att detta absolut inte gick. Så jag undrar vad som är sant? Och finns det några andra chanser att...

      Mikael: : He Shellan! Det är väldigt stor skillnad på högskola och FOLKHÖGSKOLA.  Utan gymnasiekompetens "i bagaget" kan man inte läsa på... Läs hela svaret
    • Gabriella

      Hur ansöker man till distans?

      Hej! Jag är 16 år gammal och går på plusgymnasiet i Gävle första året på ekonomi. Jag mår inte bra i skolan, jag känner mig inte trygg och har en stor socialfobi. Jag kan inte åka kollektiv trafik, så måste gå. Hur ska man ansöka om distans? Flera säger att man ska gå till kommunen. Jag skulle...

      Anna: : Hej Gabriella! Det är jättetråkigt att du mår dåligt och har panik på kvällarna! Har du kontakt med kurator och/eller psykolog? Att läsa på distans kan man på den här skolan och de har Ekonomiprogrammet:... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga