Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'börja läsa på vårterminen' (3 st.)
-
Juristprogrammet- kommer jag in?
Hej! Jag har 17.83meritpoäng och har sökt till juristprogrammet nu till våren 2024. Har jag en chans att komma in? Har hört att det är färre som söker till vårterminen.
Hej,jo, det stämmer att det brukar vara lite lättare att komma in på utbildningar som börjar på våren (på grund av att färre söker). Men jag kan inte (och ingen annan heller... Läs hela svaret -
Varför börjar vissa program bara på våren?
Jag var intresserad av att gå Samhällsplaneringsprogrammet i Uppsala i höst, tills jag förstod att programmet börjar på våren, inte på hösten. Varför? Vidare undrar jag om det är en bra idé att plocka ut en eller två av...
Du får givetvis söka till fristående kurser om du hittar dem men det betyder inte per automatik att din utbildning på programmet blir sedan kortare: det kan bli förändringar och de... Läs hela svaret -
Påbörja ämneslärarutbildning våren 2017?
Undrar om det är möjligt att påbörja en ämneslärarutbildning mot gymnasieskola med svenska som huvudämne på Lunds universitet våren 2017.
Hej Simon! Så roligt att du vill bli lärare! Det här är den aktuella utbildningens hemsida http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-LA%C4GY-INSV/80715 och som jag kan se, så har de antagning på höstterminen - till... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga