Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'b-spår' (2 st.)

    • A

      "Spår" i de naturvetenskapliga ämnen?

      Hej, Förkunskapskravet till läkarprogrammet är förutom grundläggande behörighet Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4. Hur fungerar det här med "spåren", dvs vad spelar det för roll om man läst ex Fysik 1b1 istället för Fysik 1a eller matte 3b istället för matte 3c? Vilka "spår" i de nämnda...

      Milla : : hej Anna! Du behöver ha betyg i matte 4, lägst E betyg. Och det spelar ingen roll om du innan matte 4 läste matte 3b eller 3c. Angående Fysik, så är det så att Fysik 1b1 och 1b2... Läs hela svaret
    • Tilda

      Byta program efter en termin?

      Hej, Jag går just nu humanistiska programmet fast läser kurserna man läser på sam nu i ettan. Jag känner att jag har valt fel program och vill läsa naturvetenskapliga programmet. Är det möjligt att byta så långt in på läsåret eller måste jag vänta till i höst och börja om 1:an. Det är 2 kurser...

      Mikael: : Hej Tilda! Det är, precis som du skriver - olika spår i matte och c-spår är det mest avancerade. Men de på Naturvetenskapsprogrammet läser också SNABBARE - för att hinna med fler mattekurser. De på NA är klara med Matte 1c... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga