Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32159 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'ansökan till högskola/universitet' (3 st.)
-
Kan man prioritera om utbildningarna i sin ansökan till universitetet?
Kan man prioritera om bland utbildningarna man sökt mellan första och andra antagningsbeskedet, ifall man insett att man hellre vill komma in på ett universitet man vid ansökan satt som andrahandsval? Säg t.ex. att man kommer in på sitt förstahandsval vid...
Hej Emma,läs informationen på... Läs hela svaret -
Skicka in betyg senare?
Hej jag har planerat att söka till socionomutbildningen på högskolan med start hösterminen 21. Men jag saknar matematik 2 men ska börja läsa den kursen nu den 5 april och kursen pågår till den 11 juni. Kan jag ansöka nu och sen skicka in mitt...
Hej Tatyana!Du kan absolut ansöka nu t o m 15 april 2021. Sista dag för komplettering blir den 21 juni 2021. Om din kurs slutar 11 juni kan det bli lite "tajt om tid" då betyget ska också utfärdas... Läs hela svaret -
Plugga ekonomi på Umeå universitet eller Luleå tekniska universitet?
Jag vill plugga till civilekonom antingen på Luleå tekniska universitet eller på Umeå universitet. På LTU kommer jag in med god marginal, men till UMU är det precis på gränsen. Däremot erbjuder UMU ett antal civilekonomprogram med inriktning, vilka jag förmodligen (om inte antagningspoängen höjs...
Hej Amanda! Vad tycker du om att söka till Umeå som första alternativet och till Luleå - i andra hand? Du vill ju läsa i Umeå (helst) - som du... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga