Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32132 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'anställningsstöd' (3 st.)
-
Kan min utbildning användas till annat?
För tredje gången utbränd lärare och vill nu verkligen inte tillbaka igen. Vill ha ett jobb där jag inte behöver bolla med tusen saker samtidigt och där kraven från alla håll inte ökar lavinartat varje dag. Tycker inte om människor...
Hej Charlie,i färgaffär eller byggvaruhus - är det som butikssäljare du vill få jobb? I affärer/butiker finns några olika yrken, bl.a butikschefer, butiksplockare,... Läs hela svaret -
Har arbete idag men ej om några månader, vad kan man göra?
Hej jag fick en fråga från en f d deltagare i ett projekt: hon är över 50 år och var arbetslös rätt länge, till slut fick hon ett års AVA i en kommun; och sedan förlängde dem ännu i ett år, men det där andra året tar snart slut. Arbetsgivaren (kommunen) säger att de vill hemskt gärna behålla...
Hej, det är ingen rolig eller lätt situation som du beskriver. Om man gör allt man kan för att behålla eller hitta ett nytt jobb, då gör man allt som det... Läs hela svaret -
Blev felaktigt uppsagd?
Hej, jag fick AVA, allmän visstidsanställning på 4 månader och nu har det gått en månad och chefen "vill att jag slutar". Jag vill inte sluta, men det är kanske bättre att jag gör det i alla fall. I arbetsgruppen känner jag mig inte välkommen. Jag har också uppmärksammat vissa missförhållanden...
Hej Jelena! jag beklagar att en sådan tråkig sak hände dig. Jag kan ge följande råd: 1. se i ditt anställningsavtal (som du skrivit på när du fick jobbet) om vad som står om... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga