Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32081 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'jämföra utbildningar' (5 st.)
-
Vilken utbildning är bättre?
Hej! Jag har sökt två YH-utbildningar på distans för att läsa till redovisningsekonom. Jag har hittat två och har beslutsångest. Den ena är på TUC med träffar i Linköping....
Hej Sabina! Alla Yrkeshögskoleutbildningar är bra, för att de är godkända av MYH, Myndighet för yrkeshögskola! :) Är du ANTAGEN till båda och måste svara ja eller nej till... Läs hela svaret -
kultur, konst och ekonomi?
Hejsan Jag har blivit antagen på två olika ämne och den första är "Hospitality manegment" i Örebro universitet och den andra är "kultur, konst och ekonomi" Södertörns högskolan - Beskriva kortfattad båda...
hej, jag tänker på boende/studentbostad: har du möjlighet att skaffa boende på båda orter? Många studenter tror att när de får plats på högskola/universitet att läsa... Läs hela svaret -
utbildning är bättre för framtiden ?
Hej Jag har sökt till civilingenjör teknisk design och Arkitektur. Men jag känner mig osäker på vilken utav de jag vill gå på. Jag har kommit in på civilingenjör teknisk design , men står som reserv på arkitektur. Min fråga är vilken utbildningen är bättre än den andra? *Vilken...
Hej Iqbal,eftersom du ännu ej kommit in på Arkitektur, utan står i reserv, så kanske det inte blir aktuellt /tyvärr/ att behöva få svar på frågor om vilken utb. som... Läs hela svaret -
Fortsättning kognitionsvetenskap eller civilingenjör?
...Jag undrar om det kommer vara stor skillnad på min kompetens och vilka jobb jag kan få om jag går åren innan mastern på kognitionsvetenskap eller civilingenjörsutbildning om jag då har samma master? Jag skulle vilja jobba som interaktionsdesigner, användbarhetsexpert, projektledare eller...
Hej Hilda! jag vill be dig att läsa svar på http://www.fragasyv.se/fragor/kognitionsvetenskap-eller-civilingenjoersutbildning och du kan återkomma sen, när du har läst det... Läs hela svaret -
Kognitionsvetenskap eller civilingenjörsutbildning?
Hej, jag väljer just nu emellan att gå kognitionsvetenskap på göteborgs universitet med en interaktionsdesignmaster från chalmers, och att gå tekniskt basår och sedan en civilingenjörsutbildning med samma master, allt på chalmers. Jag undrar om det kommer att bli stor skillnad på min kompetens...
Hej Hilda! Kognitionsvetensvetenskap kör de på GU i Samarbete med Chalmers och det är Majken Lundqvist, studievägledare, direktnummer 031-772 23 22 och epostadress... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga