Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32193 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'utbildningsplats' (3 st.)
-
Hur kommer det sig?
Tack för ditt svar Daniel! Men en sak jag undrar är, hur kommer det sig att 3000 personer är behöriga och endast 160 delas ut? Hur väljer de ut vilka som ska komma in?
Alla behöriga sökande deltar i Konkurrensen om utbildningsplats . Man kan konkurrera i en eller i flera urvalsgrupper. De som har högre betyg eller högre resultat på högskoleprovet - tas in så... Läs hela svaret -
Om jag är reserv, hur stor är chansen att komma in?
Hej! I höstas blev jag reserv 93 vid andra antagningen, hur stor är chansen att jag kommer in till VT2017? Tacksam för svar!!
För att komma in från Reserv krävs det att någon hoppar av, dvs tackar Nej till sin studieplats. Hur många som kommer att tacka Nej till sina platser är omöjligt att... Läs hela svaret -
Angående reservanantagning?
Hej! Står som reserv nr 2 till ett program nu. Dom som jobbar på antagningskansliet har ledigt från 7 juli till den 27, alltså till imorgon. Kan ja få besked imorgon om ja kom in eller inte? Är det möjligt? Hur lång tid har man på sig att svara på sitt Reserv antagnings besked om man nu får...
Hej Marcus! Som reserv nr 2 skulle du komma in om två elever som är Antagna, tackade Nej till sina utbildningsplatser eller - om en elev tackar Nej + den elev som står som reserv nr1 också tackar Nej till... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga