Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32102 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'avgiftsfri' (2 st.)
-
Behöver jag bevisa att jag är avgiftsbefriad (universitetsstudier)?
Hej! Har jag förstått det rätt att om man är svensk medborgare och folkbokförd här så behöver man inte bevisa att man är avgiftsbefriad vad gäller universitetsstudier? Det är bara om man är svensk medborgare men inte bor här väl? Tack på förhand för hjälp! Med vänlig hälsning Wanda
hej Wanda, på https://antagning.se står det bl a Om du fortfarande är osäker, är det bäst att höra med personal på Antagning.se - t.ex kan du ringa dem på vardagar kl.9-16 på tel.nr 0771-550720. Bästa hälsningar ANNA -
Kan man höja sina betyg i komvux?
Hej! Jag har läst till samhällsbeteende program och har tagit mitt examen. Jag undrar om man kan höja sina betyg i komvux eller någon annan plats och om det kostar något. Andra fråga är att om man kan läsa till dator och kommunikation även om man är klar med sitt gymnasial
Hej Frank, om jag förstår dig rätt, så är du klar med dina gymnasiala studier, men vill nu höja dina betyg. Du skriver inte om du fick Examensbevis eIIer Studiebevis. Oavsett vad du fick... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga