Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31963 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'utbildningsplatser' (2 st.)
-
Vad händer om jag får F i matte 3c?
Hej, jag riskerar att få betyget F i kursen Matte 3c, jag går teknikprogrammet i åk 3. Vad händer om jag inte lyckas få ett E innan kursen är slut? Kommer jag kunna göra om just den kursen eller måste jag gå om hela året med alla kurser? Om jag skulle få möjligheten att göra om den specifika...
Hej Simon, om du har godkända betyg i andra kurser, och endast får F i matte 3c, kommer du att uppfylla kraven för-att-uppna-gymnasieexamen>> och kommer få Examensbevis (och Grundläggande... Läs hela svaret -
Varför har KI så få platser för utbildningar?
Hej! Jag går på sista året på gymnasiet och pluggar natur. Jag är väldigt intresserad av att bli logoped. Antagningspoängen för programmet ligger runt 19-20 vilket är väldigt mycket tycker jag. Jag vill helst plugga i Karolinska Institutet men grejen är de har för lite platser om man jämför med...
Hej Maryam, det är bra att du har hittat ett yrke som du vill satsa på - Logoped>> Om du gör ditt bästa för att få så höga betyg du kan få + gör... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga