Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'lägre prioriterad' (3 st.)
-
Kan jag höja mig genom att läsa en kurs jag inte läst på komvux?
Kan jag läsa spanska 4 på komvux som jag tidigare inte läst, för att höja min merit med den extra merit man får (1p). Behöver inte denna kurs för att vara behörig men behöver läsa den för att höja min merit på ett...
Hej,om du höjer ditt meritvärde efter det att du fick ut ditt examensbevis från komvux eller från gymnasiet, då kommer du med det högre meritvärde... Läs hela svaret -
Att lämna återbud?
Hej! Jag har tackat ja till 1 sommarkurs som börjar om 2 veckor men har alltså ångrat mig och lämnat återbud. Kan detta påverka min ansökan till hösten negativt? Alltså finns det risk att jag inte kommer in pga jag lämnade återbud...
Hej Jasmin,om din fråga handlar om ansökan till en svensk högskoleutbildning, då tittar de inte på om du tidigare lämnat återbud; det visste jag sedan innan, men för säkerhets skull... Läs hela svaret -
Kan jag ta en kurs på komvux trots att jag har ett slutbetyg?
Hej! Jag har fått ett slutbetyg efter studier på komvux och undrar om jag, trots att jag inte har några underkända betyg, fortfarande kan ta en kurs på komvux under sommaren? Kan jag t.ex. läsa en kurs för att få meritpoäng?
Hej Cecilia, att man fick ett Slutbetyg på komvux betyder inte att man inte får läsa fler kurser. Dock är det komvux som själv fördelar sina resurser (sin... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga