Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'trött' (3 st.)

    • Valeria

      Ta en paus på ett år från skolan?

      Hej, Jag är en elev inom linjen samhällsvetenskap inr. beteendevetenskap och jag ligger ganska bra med när det gäller betyg men har otroligt hög frånvaro, det har jag haft under en lång period nu, från 7 an. Jag har alltid haft en hög frånvaro eftersom jag haft det dåligt med min psykiska...

      Anna: : HEJ! jag vill komplettera det svaret som du redan har fått. :) ... med info om att ännu en möjlighet finns för dig sen... när du kommer närvare 18-års åldern, nämligen att... Läs hela svaret
    • Roxy

      Skoltrött, passar inte in, ged istället?

      Har velat hit och dit om jag ska börja på gymnasiumet eller inte. (Har redan gått några dagar eftersom mina föräldrar ville så, men känner att det inte är något jag vill) Jag började för två år sedan på en ny skola och där tog jag verkligen ut mig både fysiskt och psykiskt med en massa stress....

      Anna: : Hej Roxy, killen i artikeln som du länkar till jobbar inte som Psykolog i Sverige. I Australien har de egna regler som de bestämmer över - lokalt, i Australien. Om man vill bo och jobba i Sverige,... Läs hela svaret
    • Elev

      Så trött bara, snälla hjälp!?

      Hej, jag är en tjej som snart fyller 18 år och går i gymnasiet på det naturvetenskapliga programmet. Hela min gymnasietid har varit en struggle enda sen jag börjat. Det är inte så att jag inte är intresserad av skolan utan snarare tvärtom, jag...

      Anna: : hej ! Apotekare är ett legitimationsyrke i Sverige. Det är Socialstyrelsen som utfärdar legitimationen och man får ej utan ett giltigt legitimation jobba som apotekare>>.

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga