Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31967 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'bunden utbildning' (5 st.)
-
kombinera utbildning med en Högskoleingenjör examen?
Hej! Jag studerar för närvarande till högskoleingenjör och är mycket intresserad av att utforska möjligheter till vidare studier inom tandvård. Jag är medveten om att det finns många olika vägar inom tandvårdssektorn och jag skulle...
Hej!Om yrket Tandtekniker var god läs på framtid.se/yrke/tandtekniker Utbildning ges i Sverige på Tandteknikerprogrammet/tandteknikerutbildningen, som omfattar 180 hp,... Läs hela svaret -
Distans utbildning/flygledare?
Finns distans utbildning för flygledare?? ?
Hej,I Sverige (som det är nu, sommaren 2023) finns utbildning till flygledare i Malmö (i bunden form, ej på distans) - detta om man vill utbilda sig civilt. Någon distansutbildning, i Sverige, till... Läs hela svaret -
Hur söker man till psykolog på andra urval?
Hej! Drömmer om att bli psykolog men kommer inte in på mina poäng. Kan man söka på poäng från folkhögskola? Hur funkar det? Kan det vara poäng i vad som helst där? Hur många poäng behöver man? Kan man söka på...
Hej Vanessa!Enligt de uppgifter vi på FråGA SYV har så ges tyvärr inte psykologprogrammet, i Sverige, i annan form än bunden, alltså "på plats". Du kan titta... Läs hela svaret -
varför finns det flera anmälningskoder på samma termin?
När jag söker på socionom programmet så hittar jag flera anmälningskoder på samma termin. Det finns två almäningskoder på Höst, hur ska jag veta vilken som den räknar med? Asså tar dem 18.32 som medelvärde eller 16.80?...
Hej,UMU-P1219 - är anmälningskod till socionomprogrammet vid Umeå Universitet på Distans;och UMU-P1212 - är anmälningskod till programmet i "bunden"-form, alltså på plats (dagtid).VänligenJulia syv -
distans utbildning ?
distans utbildning
Hej O, om det är den här utbildningen som du undrar över - https://lnu.se/program/farmaceutprogrammet/kalmar-distans så står det att det är heltid, distans med 5 st. obligatoriska träffar.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga