Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med '2020' (4 st.)

    • Mimmi

      Kommer antagningspoängen att höjas HT2020 tror ni?

      Hej! På grund av allt det som härjar just nu med covid-19, ökning av antal sökande samt planering av att utöka platser för varje program -- tror ni antagningspoäng för läkarprogrammet kommer höjas eller sänkas i år? Det är främst BII gruppen jag frågar efter. Är så himla nervös just nu....

      Mikael: : Hej Mimmi,en svår fråga och vi kan inte veta utan vi kan bara anta eller sia om.Det är möjligt att antal utbildningsplatser utökas, men å andra sidan kan de också vara... Läs hela svaret
    • M.

      hur kan jag läsa matematik 5?

      Hejsan! Jag vill läsa matematik 5 som indivuelltval till nästa år men min skola erbjuder inte, därgör underar jag om det finns ett annat sätt för att läsa kursen? Mvh M.hassan

      Anna: : Hej M., om din skola inte erbjuder möjlighet att läsa matematik 5, då blir det svårt...Men du kan alltid bedriva självstudier t.ex med hjälp av Matteboken.seKursen Matematik 5 är upplagd... Läs hela svaret
    • bob

      Vad händer efter juni 2020?

      Hejsan! Jag fick nyligen höra att slutbetyg utfärdas endast t.o.m. sista juni 2020, efter det gäller gymnasieexamen. Jag bestämde mig att göra hela gymnasiet (naturvetenskap) genom komvux. Vilka negativa påföljder betyder detta för mig om jag inte...

      Daniel: : Hej Bob, det är de "gamla" kurserna (eller i alla fall en del av dem) som är betygsatta med IG-G-VG-MVG betyg som kan bli för gamla. De kurser du läser nu blir inte för gamla efter sista juni 2020.... Läs hela svaret
    • Martin

      Frågor angående nya regler för kompletterande 2020?

      Hej, jag har tre frågor ang. vad som gäller efter 2020. (Jag har fullständigt betyg från gymnasiet som jag gick ut 2012 ((har de äldre betygssystemet om det spelar roll)) och pluggar just nu en kurs på högskola.) * Om jag vill söka en ny...

      Anna: : Hej Martin, jag svarar på din sista fråga först: du kan läsa två olika halvtidsutbildningar på högskolenivå och t o m mer... Antagning.se kan anta... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga