Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med '#ansökan' (3 st.)

    • Elias

      Hur fungerar det?

      Om det finns ett antal platser på ett Universitet, kommer alla sökande in om antalet som söker är mindre än antalet platser som finns tillgängliga eller kan skolan neka folk som söker fastän det finns plats för dem?

      Mikael: : Hej Elias,högskola/universitet kan (i det fallet du beskriver) neka endast om sökande är OBEHÖRIG. Även om det står tomma platser, kan inte högskoleutbildning ta in en obehörig. Sådana... Läs hela svaret
    • Petter

      Kan man sluta vara reserv?

      Hej, jag vill inte stå som reserv på mina högre rangordnade val, eftersom att jag ångrar mig med dom valen och är jätte nöjd att jag kom in på mitt tredje val. Kan man stryka första och andra valet? Har mailat antagningskansliet, och beskrivit...

      Milla : : Olika gymnasieantagningskanslierna gör på olika sätt; går därför inte ge ett generellt svar; om du mailat till ditt antagningskansli men ej fick svar, ring (tel tid brukar ofta vara på vardagar kl9-11).
    • Rickard

      Ansökan till Högskolan?

      Hej Jag har precis sökt in till högskolan, men frågan är: Vilka betygsdokument ska jag ladda upp på ansokning.se? Har nämligen betygsdokument från gymnasiet (1 år), Tärna Folkhögskola (1år) och nu i sommar kommer jag äntligen att få slut studieomdöme från folkhögskolan som jag går på nu. Jag...

      Julia: : Hej Rickard,jag råder dig ladda upp Alla dina betyg i gymnasiala kurser - från alla de olika skolor, som du har. Detta för att Antagning.se räknar endast det som Måste räknas in + det som höjer... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga