Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31972 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'icke-godkänt' (5 st.)
-
Hur ska jag göra?
Hej, det är så att jag hade en dålig upplevelse När det gäller min praktikplats på syv programmet. Kan det på verka till att bli vägledare? För min handledare sa till mig "om inte detta hade varit din första praktik så hade jag...
Hej Naomi!Jag råder dig prata med lärarna på SYV-programmet: säg till dem precis som det är, berätta vad som hände och var ärlig med vad du känner och tänker på.... Läs hela svaret -
Hp poäng, gå vidare?
Hej jag pluggar mitt första år på sthlm uni. Jag har haft 3 tentor hitils. Jag fick F på första, klara en annan och F på en till. Nu har jag omtenta på ena snart, vad händer om jag inte klarar den och då inte får ihop mina 15hp för...
Hej Sara,jag råder dig prata med studievägledare på den institutionen där du läser. Hoppas givetvis på att du klarar din omtenta. Men om inte - då måste du prata med personal på din... Läs hela svaret -
Hur påverkas jag av ett f?
Jag undrar hur ett f kommer att påverka möjligheten till framtida studier. Kommer troligen få f i kursen matte 4 (som inte är ett krav för den utbildning jag tänkt läsa). Har inte f i några andra kurser, men undrar hur detta kommer att påverka...
Hej Tea,till högskoleutbildningar i Sverige konkurrerar man - i betygsgrupper - med meritvärde som är en Siffra: summan av jämförelsetalet + ev.meritpoängen. Ingen tittar på vilka betyg som... Läs hela svaret -
Räcker 2150 godkända poäng för ett slutbetyg?
Hejsan, Jag har nu 2250 godkända poäng efter att ha studerat upp betyg på komvux. Estetisk verksamhet samt ellära trefas försvinner, vilket ger 2150 godkända poäng. Rektorn har tidigare sagt att jag kan läsa mot slutbetyg och jag undrar exakt hur många godkända poäng som krävs? Är det 2350...
Hej Wictor,10% av poängen får vara betyg IG eller F men inte i vilka kurser som helst; ... men som SYV vill jag avråda från att i ditt Slutbetyg "låsa in" icke-godkända betyg.... Läs hela svaret -
höja sig vad händer ifall icke godkänd,behåller man sitt godkänd ändå?
Hej! Jag har tänkt på en sak! ifall man går till komvux och höjer sig i ett par ämnen som man tidigare fått godkänd i.Vad händer ifall man får F? Jag skulle tro att ifall man hade godkänt i det att man behåller sitt godkända betyg eller blir det F då? d.v.s det jag undrar det godkända...
Hej , A!Den generella regeln är att i fall man har flera betyg i samma kurs, är det det HÖGRE betyget som gäller. Du har, alltså, rätt - i fall man fick... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga