Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'dexter' (5 st.)

    • Morteza

      Om man har lämnat fel adress och man fick inga koder?

      Jag har lämnat fel adress i Dexter och jag är inte antagen till enda programmet som jag valde. Fortfarande fick jag inga brev från antagningscenter för att kunna få min kod. Jag försökte många gånger att ta kontakt med de men det gick inte...

      Julia: : Hejsan,jag är inte säker på vilka "koder" du menar... Din fråga gäller väl antagning till Gymnasiet. Det är då i första hand till... Läs hela svaret
    • Filip

      Hur kommer jag in på IM?

      Jag fick nyligen reda på vad IM var och jag skulle vilja fixa åtminstånde ett E i kemi så jag kan gå teknik. Hur kommer jag in om jag inte sökt för det? och vad ska jag göra i dexter? Snälla hjälp! Tack på förhand!

      Anna: : Hej Filip, du måste kontakta SYV på din gamla grundskola och/eller personal på just ditt gymnasieantagningskansli. Du kan också försöka få svar från kommunen om någon "sommar-SYV"... Läs hela svaret
    • Sara

      När kan man se sina betyg i Dexter?

      Hej! Jag går mitt sista år på gymnasiet och därför är alla betygen nu satta. Lärarna sa att man skulle kunna se dem på Dexter men det går inte att se ett enda nytt betyg. När blir betygen synliga på Dexter för oss elever?

      Anna: : Hej Sara,du måste få svar på just den frågan hos dem som ansvarar för Dexter i just din del av Sverige. Det är inte något datasystem som används av alla skolor. Det är ett... Läs hela svaret
    • Elin

      HJÄLP!! Mina betyg ändras inte??

      Hej! Jag slutade 9:an igår och gick då mina slutbetyg i ett brev. Jag blev väldigt nöjd över dem så direkt när jag kom hem loggade jag in på gymnasieantagningen för att se så att betygen stod rätt till. Nu är det så att de inte gjorde det! Istället för att ha vårterminens betyg så hade jag...

      Helena: : Hej! Jag tror att du kan vara alldeles lugn Elin. Det har säkert gått för kort tid för att vårterminens betyg skall hinna komma in. I det län som jag arbetar så kan eleverna inte se sitt betyg innan det slutgiltiga beskedet har... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga