Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'utbildningsansvariga på en högskoleutbildning' (4 st.)

    • student

      Att ta ut examen ?

      Hej. Det är såhär att jag går en högskoleutbildning inom systemutveckling. Jag har kuggat på en mattekurs som är spärrkurs till en kurs som anges i år. Och den kursen är spärrkurs till 2 kurser i termin 5. Jag är jätteorolig...

      Milla : : Hej Felicia,vi som vanligtvis svarar på FRåGA SYV är allmänna studie- och yrkesvägledare och tyvärr har vi inte specialkunskap i den typen av frågor som du ställer just nu. Du måste söka... Läs hela svaret
    • Elev

      Hur ska jag göra?

      Hej jag heter Naomo och det är så att jag håller på att utbilda mig till syv och var nyss ute på min praktik. Jag har både adhd och andra svårigheter. Sen är min högsta dröm att arbeta i Stockholm i framtiden. När jag väl kom...

      Peter: : Hej Naomi,tråkigt att läsa om dina negativa erfarenheter av SYV.praktiken. En studerande kan bli "avrådd" från utbildningen (av programmets lärare eller övriga utbildningsansvariga) om de anser... Läs hela svaret
    • Leah

      Universitetet ?

      Hej, jag har en fråga men det gäller inte utbildning. Utan det är så att jag har börjat precis plugga i Östersund på socionomprogrammet och är väldigt nöjd. Men eftersom nån från familjen är sjuk, så vill jag helst...

      Julia: : Hej Leah,enligt våra uppgifter har både Malmö universitet och Lunds universitet antagning till socionomprogrammet till vårterminen. Då har studerande börjat på socionomprogrammet nu både i Lund... Läs hela svaret
    • Sofia

      Villkorligt antagen?

      Jag skrev en tenta inna sommarlovet och fick U på den. Missar tyvärr omtentan i sommar och nästa faller i slutet på termin två. Dock behöver jag den för att kunna bli antagen på termin tre så jag kommer väl bli villkorligt antagen och förstår inte riktigt vad som innebär med det. Sen har jag...

      Anna: : Hej Sofia, det bästa är om du söker svar hos studievägledare och/eller hos utbildningsansvariga på just din utbildning. Varje högskola/universitet kan - i viss mån - bestämma själva hur de... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga