Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31901 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'inriktningar på naturvetenskapsprogrammet' (3 st.)
-
Natur natur eller Natur samhälle?
Hej! Det är dags att välja vilken inriktning man ska gå i trean på min skola nu. Jag går natur så därför måste jag välja mellan natur natur eller natur samhälle. Jag vet däremot inte vilket som är bäst för mig....
Hej Olof, om du inte vet om du behöver - för behörighet till högre utbildning - fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4 (och det är det kurser som ingår i Inriktningen Naturvetenskap på... Läs hela svaret -
Går det att lägga till matte 4 och fysik 2?
Hej! Jag ska göra mitt slutgiltiga gymnasieval straxt och jag är intresserad av Natur samhälle inriktningen men har sett att ämnena matte 4 och fysik 2 saknas från poängplanen, vilket jag behöver för att kunna ha så många dörrar...
Hej Emelie,i Naturvet.programmets inritning "sam" ingår inte matte 4 och fysik2 som obligatoriska kurser; de får läsas, dock, men det sker "i mån av möjlighet": det måste finnas... Läs hela svaret -
Na/Na mer poäng än Na/Sa?
Hej! Jag undrar varför Na/Sa bara har 300 p på men Na/Na har 400 p? Kommer detta att jämna ut sig på något sett? Mvh
Ja, det jämnar ut sig på så sätt att i fall det är 100 p fler Inriktningskurser, blir det 100 p mindre programfördjupningar.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga