Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'tatueringsstudio' (3 st.)
-
Filosofie Psykologi utöver kandidatutbildning?
Hej! Det är så att min plan är att studera 90 hp i psykologi och sen ta en kandidatexamen i studie och yrkesvägledning så att jag även får ut en filosofie i psykologi, Men jag kommer förmodligen inte komma in på Psykologi: Grundkurs för att jag hade högskoleprovet för första gången nu och...
Se vad som står för behörighet inför fortsättningskurs i psykologi och om det är otydligt - var god kontakta studievägledare på just den institutionen där den... Läs hela svaret -
vad får jag för betyg i svenska om jag har fått F i skrivdelen NP?
jag fick precis veta resultat på nationella provet i svenska och det visade sig att jag fick F i skrivdelen. Dessutom fick jag B i muntliga och i läsförståelse fick jag C. Jag undrar om den F kommer påverka mitt betyg om jag har C i svenska. Kan jag få...
Betygssättning är Lärarens kompetens, inte syv-ens. Med F i en av delarna på NP, vet jag, att eleverna fick förut F på hela kursen. Så vitt jag vet... Läs hela svaret -
Tatuerings lärling under gymnasietiden?
Hej jag går första året på gymnasiet. Jag har blivit erbjuden en plats att gå som lärling i en studio. Är det möjligt att gå som lärling efter skoltid? Och hur bär jag mig åt för att bli lärling i så fall? Vad är det för krav som gäller osv?
Hej Frida,du skriver om att du har blivit "erbjuden en plas att gå som lärling i en studio"; de som erbjuder platsen borde ju veta vilka villkor är det som de erbjuder. Så fråga gärna dem som har erbjudit dig en plats.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga