Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32010 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'plugga i egen takt' (2 st.)
-
Vad behöver jag göra för att klara av på introkursjuridik i lund?
Jag vill studera juridik och undrar hur jag kan gå till väga, jag har ett slutbetyg men saknar historia vilket jag måste ha om jag förstått rätt sen har jag väl inte dom bästa betygen iaf måste nog göra högskoleprovet om jag ej tar lundvägen då. så jag undrar hur jag kan gå till väga för att att...
Hej Roj,läs Historia 1b vilket du kan göra på komvux i den kommunen där du är folkbokförd - för att bli behörig till juristprogrammet;gör... Läs hela svaret -
Privatskole utbildning, bra eller dåligt?
Hej, jag skulle vilja passa på att läsa någon utbildning under min föräldraledighet och har insett att inget upplägg som "riktig högskola" erbjuder skulle funka rent praktiskt för mig. Har därför hittat utbildningar via privata skolor som erbjuder distansutbildningar där jag kan styra över...
Hej Sabina, jättesvårt att ge svar på din fråga, detta för att varje arbetsgivare kan ha en egen åsikt i den frågan, och det är den åsikten som i så fall... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga