Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32078 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'examensb' (2 st.)
-
Fastighetsmäklare till ekonom?
Hej Fråga Syv, tack för att ni finns. Håller just nu på att läsa fristående kurser (planerar att läsa 120HP) för att kunna registrera mig som fastighetsmäklare. Om jag i framtiden vill arbeta som ekonom parallellt, kommer min mäklarexamen...
Hej Aylin,tack för att du tackar oss för att vi finns! Ang. jobba som Ekonom, så är det, i Sverige; ett icke-reglerat yrke (till skillnad från Fastighetsmäklare). Det är varje arbetsgivare... Läs hela svaret -
Måste man göra en ny anmälan för att se sitt slutbetyg?
Jag tog nyligen studenten och väntar på att mina betyg ska laddas upp till antagning.se. Jag har redan gjort en anmälan till hösten och har ej ändrat min anmälan sedan den gjordes (5 april) så jag vet ej varför betygen inte syns än. Måste...
Hej Johan,än finns det ganska gott om tid: sista dag att komplettera ansökan till högskola/universitet i Sverige är i år - den 20 juni 2019. Tidigare år var det... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga