Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31928 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'pågående kurser' (3 st.)
-
var kan hitta en skolan som har arabiska prövning just nu?
var kan hitta en skolan som har arabiska moderna 4 eller 5 prövning just nu jag behöver göra den så fot.
Hej,)eftersom det inte finns någon sammanställning över var prövningar erbjuds, så får man leta själv, på olika sätt (på alla sätt man kan)... Läs hela svaret -
Prövning i arkitektur?
Hej jag har gått kursen arkitektur-hus på gymnasiet och vill göra en prövning på den . Har fått godkänt men vill nå högre betyg när jag gått ut ur gymnasiet då de sänker mitt snitt. Men jag hittar ingen kommun som...
Hej L.De som inte längre är gymnasieelever får göra prövningar i alla kommuner i hela Sverige. Enligt Skolverket bör prövningar erbjudas i alla "pågående kurser". Du får... Läs hela svaret -
Ingen prövning?
Min skola kan ej göra prövningar inom Mekatronik 1, Energiteknik 1, Dator och nätverksteknik och Administration av nätverks- och serverutrustning. Vad ska jag göra? Dessa är de enda kurser jag behöver göra en prövning inom för att höja...
Hej Samuel, har du kollat i varje kommun i hela Sverige?om UNDERVISNING i en kurs bedrivs, så säger skolverket att prövningar måste erbjudas. Om du hittar att det finns pågående undervisning i de kurser som... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga