Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'sexologi' (2 st.)

    • T.h

      Ska jag gå komvux eller söka direkt till universitetet?

      Jag har som mål att vara utbildad sexolog. Och för det behöver man en master i sexologi och för det krävs det att man går en högskoleutbildning inom socialt arbete eller hälso-och sjukvård. Jag gick tyvärr inte ut gymnasiet med så bra betyg och ingen examen heller. Jag håller på att fixa min...

      Milla : : Hej,utbildning till undersköterska kan absolut hjälpa höja dina betyg om du får höga betyg i vårdkurserna och sedan tar ut komvux-examen (Yrkesexamen) som... Läs hela svaret
    • Johanna

      Sexologi/Sex- och Samlevnadsexpert/Sexolog från grunden-Hur?

      Hej! Mitt namn är Johanna och jag studerar just nu till förskollärare, men märker att de kanske inte riktigt är det jag vill. Jag tycker inte att studierna är speciellt intressanta, och jag brinner inte för att ta hand om 3-åringar fram tills jag...

      Mikael: : HEJ JOHANNA. den kursen som du ger länken till är på 15 hp, alltså en ganska liten kurs, som motsvarar halvtidsstudier under en termin eller heltidsstudier under en halv... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga