Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    det är en intressant och viktig fråga!

    Men vi på fråga syv kan tyvärr inte ge dig ett konkret svar på den frågan.
    Vi hoppas du får gehör för dina önskemål på din gymnasieskola, men kan inte lova det.

    De svårigheter som vi känner till är bland annat följande:
    om en elev, exempelvis du, får läsa en kurs som din gymnasieskola egentligen inte erbjuder, då kan alla elever på din skola gå till rektor och säga "Julia får läsa Italienska, och jag vill läsa Koreanska, eller så vill jag läsa ngt. annat språk eller någon annan kurs... " - får du så borde i så fall /för rättvisans skull/ alla elever på din skola som önskar läsa någon "ovanlig kurs" också få det ordnat av skolan, vilket blir enormt tidskrävande och även dyrt för din gymnasieskola.
    Det är kanske den främsta anledningen till varför eleverna får oftast Nej! som svar på liknande frågor.

    Det är också svårt för din skola att ta ansvar för undervisning och för betyg, om inte det går på den egna skolan... tänk dig att du fick undervisning på distans som din skola köpte men du är inte nöjd med undervisningen och/eller inte är nöjd med betyget du fick... och kommer att klaga att undervisning var undermålig och betyget är för lågt... hur vet då rektor om nivån på undervisningen var OK och att du fick ett rättvist betyg? Rektor kan troligtvis inte Italienska; och ingen annan lärare på skolan finns som kan Italienska - vad ska rektor i så fall göra? Och du kan inte på förhand lova att du blir nöjd med både undervisningen och med betyget, eller hur? :)

    De exempel på att undervisning i kurser som ej finns på den egna skolan ingår i elevernas studieplaner på gymnasiet är mycket få... oftast är det då genom "det gemensamma gymnasiet" när några olika gymnasieskolor /oftast kommunala gymnasieskolor i samma kommun eller fristående skolor inom samma koncern/ går samman och låter varandras elever läsa på "fel skola" - antingen på så sätt att undervisning erbjuds på sen eftermiddag så att elever från olika skolor kan komma till en och samma skola eller på distans.
    ___________
    Jag eller någon annan här på Fråga SYV kan alltså inte svara om du får eller inte får läsa Italienska, om det är så att Italienska ej erbjuds på din gymnasieskola. Du måste få svar på den frågan på just den gymnasieskola där du läser /eller vill läsa i framtiden/.
    ___________

    Jag vill också påminna om att man kan lära sig språk även på andra ställen än grund- och gymnasieskolan; man kan bedriva självstudier, man kan anmäla sig till ett Studieförbund >>; man kan åka på en språkresa - och att det även finns många fördelar i att inte läsa språk i skolan, utan på andra sätt: man lär sig i sin egen takt, behöver inte oroa sig för prov och betyg; man lär sig det man vill och när man vill, om man läser utanför skolan.

    De gymnasieskolor som enligt våra uppgifter erbjuder läsa Italienska (uppgift från februari 2018) är:

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/backangsgymnasiet

    Falun
    Kristinegymnasiet och Lugnetgymnasiet, kommunala gymnasieskolor i Falun.

    Enköping
    Westerlundska gymnasiet

    Falkenberg
    Falkenbergs gymnasieskola

    Gotland
    Wisbygymnasiet

    Gävle
    Vasaskolan

    Göteborg
    Göteborgs Högre Samskola och

    Kitas gymnasium och
    JENSEN gymnasium och
    Hvidfeldtska gymnasiet

    Halmstad
    Sannarpsgymnasiet

    Karlstad
    De Kommunala gymnasieskolorna i Karlstad.

    Kronobergs län
    Katedralskolan i Växjö

    Kalmar
    Calmare Internationella Skola (CIS), en fristående gymnasieskola i Kalmar.

    Linköping
    Anders Ljungstedts gymnasium - Berzelius - Birgitta - Folkungaskolan - Katedralskolan.

    Mariestad
    Vadsbogymnasiet

    samt ett antal andra gymnasieskolor som du kan se i Listan på "Ovanliga språk" på https://www.fragasyv.se/info/Ovanligasprak