Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jonna,
    Du skriver om att du är "inne på" 4 olika gymnasieskolor, och du kan söka till Alla dem, men du måste prioritera: i första hand, i andra hand och så vidare... Så, hur hittar man den skola man vill söka til I FÖRSTA HAND?
    Jo, vi rekommenderar att "väga in" bland annat följande:
    _ Hur lång tid tar det för dig att ta dig till-från skolan? och hur "smidigt" är det: några byten; bussen/tåget som kan bli försenad.. Kan du gå/cykla till skolan är det en stor fördel!
    - Vilka valbara kurser säger skolan att de ska kunna erbjuda?
    - Är det en utbildning där moderna språk ingår, kan det vara vilktigt om skolan kan erbjuda andra språk än franska, spanska och tyska...
    - Och så boka prova-på dag (eller "Skuggning") och känn in (andas in) atmosfären på skolan.

    Vänligen och lycka till med ditt gymnasieval!
    L.

    Liselotte