Johannes1517
    Hej,

    Jag har nu läst engelska 7 och matematik 3b på komvux och fått D i båda ämnena. Jag läste matematik 3b för behörighet eftersom jag vill plugga till ekonom samt så läste jag engelska för extra meritpoäng. Mitt jämförelsetal i gymnasiet var 14,89. Nu undrar jag hur mitt jämförelsetal kommer påverkas av D betygen i både matematik 3b och engelska 7. Kommer det sänkas mycket eller ungefär 0,05 så man knappt märker något på den sammanlagda meritpoängen???

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om ditt  jämförelsetal (snittbetyget) i gymnasiet var 14,89 så är det så att du har "nästan alla C-betygen", lite lägre men nästan. Har man alla C-betygen, blir snittbetyget/jämförelsetal exakt 15.0.
    Nu kommer både betyget D i matte 3b och i eng 7 räknas in. Det är två stycken 100poängskurseer och ditt nya jämförelsetal blir i så fall cirka 14.69 men det läggs också + 1.0 meritExtrapoäng för eng7, så ditt meritvärde blir cirka 15.69. Det är med meritvärdet som du konkurrerar i betygsgruppen. Ditt meritvärde lär bli CIRKA 15.69 men jag vågar inte ge någon exakt siffra. Det är var antagning.se räknar fram som gäller. Vår erfarenhet är att Antagning.se räknar rätt (vi har inte några exempel på att antagning.se skulle göra fel vid uträkningen av sökandes meritvärde).
    Du får också gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar. Det är eftergymnasiala utbildningar men inte akademiska, inte på högskolenivå... men de ger mycket bra resultat i att snabbt leda till anställning. De är kortare och mer praktiska, jämfört med liknande utbildningar på universitetsnivån. Här är några exempel:
    utbildning/salj-marknadshogskolan/key-account-manager
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    utbildning/affarshogskolan/inkoepare-upphandlare
    utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom
    utbildning/salj-marknadshogskolan/account-manager-it-sales
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/account-manager-hallbar-forsaljning
    OBS! du kan söka till högskola-universitet och samtidigt till många olika yrkeshögskoleutbildningar (ansökningar påverkar inte varandra och du kan få plats på flera olika utbildningar samtidigt).

    Studie- och yrkesvägledare