Amar
    Hej!

    Jag kämpar fortfarande för att fixa min gymnasieexamen som jag aldrig fick när jag slutade gymnasiet i år 2015. Jag har nu sökt till komvux och ska läsa 3 kurser som startar den 11 januari. Jag ska läsa matte 2b, franska steg 1 och filosofi. Alla dessa tre behöver jag för att kunna få min examen. Mitt problem är det här att jag vill söka till högskolan i hösten och måste alltså söka senast den 15april.

    Jag undrar bara om jag hinner läsa klart dessa kursen, få ut min examen och söka till högskolan?

    • Julia : jag undrar om du gjorde Planering av Examensbevis med en SYV på Komvux? Du behöver inte läsa exakt samma kurser i vilka du har F från gymnasiet, i fall du har Studiebevis. Du kan få Examensbevis från Komvux som inkluderar ANDRA kurser. Det är OK att läsa samma kurser också, men om du t.ex. fick F i dem på gymnasiet, så kanske du inte gillar de ämnena eller har svårt för dem. I så fall kan du läsa ANDRA kurser och ta med dem i ditt Examensbevis från Komvux. Det är bara en fundering... men det är alltid bra att göra Planering med SYV! :) Lycka till!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Amar!
    Ansökan till högskola (till kursstart höstterminen 2016) görs, mycket riktigt, senast 15 april men sista kompletteringsdag är 20 juni, info om det finnes på https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum/

    Du ska läsa Matte 2b, som är en 100 poängskurs
    Franska 1, som också är en 100 poängskurs
    och Filosofi - som är en 50 poängskurs.
    Sammanlagt är det 250 gymnasiala poäng och på heltid läser man det på 12.5 veckor men även om du läser på lägre studietakt, dvs på deltid - men ändå inom en termin, så borde du kunna få dina betyg innan mitten av juni och hinna komplettera innan 20 juni.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Tack så jätte mycket Mikael, uppskattar det verkligen!
    • Milla : Du kan, om du vill läsa lättare kurs i matte, 2a i stället för 2b, boka tid hos SYV på komvux för att diskutera den möjligheten.