Ellica
    Hej! Gymnasievalet stängde nyligen och jag glömde svara eftersom jag var så förvirrad i mitt beslut. Jag kom in på mitt första handsval där det krävdes 270 poäng. Men jag vill hellre gå mitt andrahandsval där intagningapoängen är 218, vilket jag potentiellt sätt kommer in på. Finns det någon chans att jag byter innan skolan börjar eller måste jag byta mitt i terminen?

    3 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    du måste vända dig till just Ditt antagningskansli. Det är inte bra, givetvis, att du glömde att svara på antagningsbesked. I värsta fall har du nu ingen gymnasieplats. Har du kontaktuppgifter till ditt antagningskansli? Se annars på antagningskanslier.se, där det finns kontaktuppgifter till alla de olika antagningskanslierna i hela Sverige.
    Lycka till!
    D:

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellica,
    det är olika sista svarsdatum - i olika delar av Sverige, vad gäller antagning till gymnasiet. Om vi tar Göteborg, som exempel - finns det info på antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-goteborg. Man borde ha svarat på sitt antagningsbesked den 13 juli, om man är elev från GR, Göteborgs-regionen... och om man har missat det, maila till gymnasieantagningskansliet - [email protected] - uppge i det mailet ditt fullständiga personnummer och förklara vad som hände och vad du vill ska hända framöver.
    Lycka till!

    ANNA

    Om en elev söker gymnasiet i Göteborg - kan hen ringa eller maila till Vägledningscentrum på [email protected] eller ringa på telefonnummer 031-365 00 00 följande telefontider:
    vecka 27-v.34
    Mån-fre kl.9-11.30, samt 13-15.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Elever folkbokförda inom GR, Göteborgsregionen som inte svarat på sitt antagningsbesked får en ny chans att svara när elevsidan öppnar igen på måndag, den 30 juli kl 10 till torsdag 2 augusti kl 16.00.
    Personal på antagningskansliet i Göteborg kommer från semester måndag den 30 juli - så vi får hoppas de svarar på dina frågor inom mycket kort.
    Om du inte redan skickat mail till gymnasieantagningen, gör det nu.

    vänliga hälsningar
    Julia syv