P

    Hejsan! Jag går i Samhäll, inriktning sam. Jag har funderat lite på vad jag kan arbeta som efter gymnasiet. Jag vill helst ha ett välbetalt arbete i framtiden. Advokat låter roligt och spännande, men man måste plugga i 4,5 år till jurist, sedan vidare i 3 år till advokat eftersom advokater är jurister i grunden. Pilot låter också spännande, men det är extremt dyrt, men det positiva är att det är en mycket kort utbildning jämfört med advokat. Min fråga är då: Vilka fler välbetalda yrken finns det efter Samhäll? Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej P!
    Du får gärna kika på många yrken - t.ex finns det över 2.ooo yrkespresentationer på www.framtid.se
    Du kan t.ex börja med att kika på yrken:
    Pensionsrådgivare
    Omvärldsanalytiker
    Lönespecialist
    Företagssäljare
    Ambassadör
    Aktuarie
    Admin.chef
    Nationalekonom

    ang. lön
    Uppgifterna om löner är inte speciellt pålitliga och detta av olika anledningar: lön kan bero bl.a på vilken del av landet man jobbar i och om man är anställd av privat eller av offentlig aretsgivare, på hur duktig man själv är på att löneförhandla + situaitonen på arbetsmarknaden är inte konstant, utan förändras och ingen vet hur löneläget kommer bli på flera års sikt (det fins prognoser men de kan slå fel).

    • : Tack så mycket för hjälpen! :)
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!