Frida
    Jag har jätte svårt med gymnasievalet. Nu i februari valde jag sam-beteende fast jag vet inte riktigt varför jag vill gå där och nu funderar jag även på att gå industritekniska programmet och bli svetsare eller gå på hotell-och turismprogrammet för har aldrig varit utomlands och vill komma ut i världen, men det kanske är dumt och ta det om jag skaffar kille och så.. så vill jag bli svetsare för då får du jobb direkt efter, men jag har 265 poäng och då kanske det inte är så bra att ta det för det låter inte så jätte kul med svetsare. Men om man tar sam-beteende, kan man jobba utomlands då? kanske studera språk? jag har verkligen ingen aning om vad jag vill bli, jag kan nästan tänka mig att bli allt förutom något inom sjukvården. Jag tänkte ifrån början gå fritid och hälsa för jag älskar att träna(ingen speciell sport), men jag tror att även om man går sam så kan man bli personlig tränare plus mycket annat? vilken linje borde jag gå? vet inte vad jag vill bli när jag blir stor. vet bara att jag vill utomlands och kanske jobba i Thailand ett år efter gymnasiet. Jag vill ut och resa men ändå ha ett bra betalt jobb här i Sverige så jag kan åka ut och resa. Borde jag gå yrkesprogram eller inte? jag har även varit inne på att bli polis eller delfinskötare.

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Frida!
    Det låter som om du har väldigt mycket tankar om framtiden och det är naturligtvis bra. Det jag tror att du behöver nu är att få lite hjälp att strukturera upp dina tankar och funderingar lite. Det kan vara lite svårt att göra här men jag hoppas att du har en studie- och yrkesvägledare på din skola som du kan vända dig till så att du får hjälp att strukturera upp dina tankar lite. När man har gjort ett val så kommer ofta tankar om det är rätt eller fel och det är inte ovanligt att man är rädd att ha valt bort något eller att man ska ångra sig. Du gör ju inte ett val för hela livet här utan det finns många valmöjligheter senare i livet. Det som du bör tänka på, inte minst när du känner en stor osäkerhet, är att du väljer efter de ämnen som du tycker om och är intresserad av. Du bör ställa dig frågan, vill jag komma ut i arbete ganska snabbt efter gymnasiet eller är jag beredd att studera vidare? Skall jag koppla ihop mina intressen med mina studier? Försök att tänka att det är viktigt att dina tre år på gymnasiet ska bli så bra som möjligt och det blir de oftast om du läser det som du är mest intresserad av. Du behöver inte bestämma dig här och nu för vad du ska göra resten av ditt liv. Ta en kontakt med din studie- och yrkesvägledare så att du får hjälp att diskutera och bena upp dina tankar och slipper känna oro. Lycka till! Helena