Undrande tjej
    Hej!

    Jag heter Sonia och går Sam sam och har bestämt mig för att jag vill bli antingen gymnasie eller högstadielärare. Då undrar jag vilka kurser som krävs? När det gäller ämnen vill jag helst lära ut Svenska och Engelska. Om det är på högstadiet så även SO ämnena. Behöver jag lägga till några kurser nu till trean?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sonia,
    enligt min kunskap så är särskild behörighet för att bli samhällskunskapslärare - godkänt betyg i kursen samhällskunskap 2. Den kursen ingår i din gymnasial utbildning som obligatorisk. detta enligt Programplanen för SA. Du kommer även behöva ha godkända betyg i svenska 3 och engelska 6 (och detta både för grundläggande behörighet och ev. för särskild behörighet inför utbildningen till lärare i svenska och engelska). Behörighetskraven ändras ibland, men vi känner inte till några planer på att behörighetskraven inför lärarutbildningar i de ämnena som du fråga om, skulle ändras inom de närmsta åren. Därför är mitt svar: jag tror inte du behöver lägga till några kurser för att bli behörig.
    Men det är ju jättebra om du läser så mycket svenska, engelska och SO-ämnen/kurser som möjligt (för att du vill ju bli lärare i de ämnena!). Läs därför, om möjligt Engelska 7 och även fler kurser inom ämnet Svenska: någon eller några av kurserna som heter Litteratur, Retorik och Skrivande. Se vilka extra-valbara kurser inom SO som din skola kan erbjuda och läs även någon av de kurserna, om möjligt. Detta ej för att du behöver läsa dem för behörighet, utan för att du är intresserad av de ämnena och det borde därför vara både nyttigt och roligt för dig!

    • Undrande tjej : Tack så jättemycket! Min kompis sa att man behöver Naturkunskap 1 och 2 för att bli lärare (vilken lärare som helst), är det sant?
    • Julia : Nej, det känner vi inte till. NK1b ingår som obligatorisk kurs i din utbildning. NK2 kommer du inte behöva om du vill bli lärare i svenska, eng och SO-ämnena. Du kan ta och titta på några av de utbildningar som du vill söka till efter gymnasiet. Det är inte hemligt vilken särskild behörighet som krävs. Det står både på www.studera.nu som är lärosätenas gemensam webbplats och på utbildningarnas egna hemsidor.