Elina
    Jag går nu i tvåan på gymnasiet. Och vill ta ett "sabbats år" fram tills i Augusti, då de nuvarande ettorna börjar tvåan. Och börja igen då. Men då är min fråga, om jag väljer att hoppa av skolan nu och ta en paus. Måste jag gå om ettan då? Eller kan jag börja om i tvåan på samma linje i en annan skola, då jag redan fått betyg i årskurs ett?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du väljer att starta om där du slutade i tvåan på samma program så bör det ju inte vara nödvändigt att gå om ettan eftersom du redan har alla betyg. Väljer du att börja ett annat program så kan det kanske vara nödvändigt att börja om i ettan eftersom du kanske inte har alla kurser på det nya programmet. Så det beror på vad du beslutar och om din skola kan hålla en plats till dig till nästa år. Ibland kan det vara svårt om det är fullt bland ettorna så det är något som du måste diskutera med din skola.

    Om du väljer att börja i annan skola så är det upp till mottagande skola att bestämma om de kan ta emot dig nästa år - är det samma program så är det ju lättare men det handlar ju också om att de ska ha plats. /Lena, Syv