Amar
    De så här att jag har F i matte 1c,2c,3c . Jag går i årskurs 3 och tar studenten om några månader.
    Jag har under detta år läst om matte 1c och blivit godkänd, men jag vill hinna med en till matte kurs i skoltid innan studenten. Mitt dilemma är bara, vilken ska jag satsa på matte 2c eller 3c. Eller med andra ord, vilken är viktigast för mig i fortsättningen?

    Rektorn i min skola påstår att man kan hoppa över 2c och läsa 3c. Sedan har man ändå behörighet till en utbildning som kräver alla tre kurser alltså 1c,2c,3c. Med andra ord så säger min rektorn att 3c är viktigare än 2c. Har jag verkligen behörighet till en utbildning som kräver 1c,2c,3c när jag då endast har 1c och 3c.

    Tacksam för ett snabbt svar.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Amar,
    kurserna i Matematik bygger direkt på varandra och i fall du får godkänt betyg i Matte 3c, borde du kunna samtidigt eller direkt efter tenta av Matematik 2c och få minst E i den kursen.
    Skulle du t.ex. söka till att läsa på komvux, skulle du inte bli antagen att läsa Matte 3 utan att ha godkänt betyg i Matte 2, eftersom det är förkunskapskravet.
    Det borde vara lättare att få godkänt i Matte 2 än i Matte 3 och det är den ordningen som man läser kurserna både på gymnasiet och på komvux 1 och sedan 2 och först efter det - 3.
    Som sagt, om du skaffar dig kunskaper som räcker till E i Matte3, borde du kunna få minst E i Matte 2 - genom prövning t.ex.
    Det är ovanligt att elever har godkänt betyg i Matte 3, men F i matte 2 - eftersom de kan då (eller borde kunna) snabbt bevisa att de har kunskaper i Matte 2, pga annars så skulle de inte klarat kurs Matte 3 med godkänt resultat.
    Du känner kanske själv redan www.matteboken.se som vi tycker är en bra sida för självstudier och repetion i matte.
    Bästa hälsningar & stort lycka till
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Komvux ser jag inte som ett alternativ utan jag vill nu klara en till kurs innan studenten, så du a
    • : så du menar att jag ska satsa på 2c och därmed gå ut med 1c och 2c.
    • Mikael : Eftersom mattekurser bygger på varandra - är det lättare att klara 2c än att klara 3c. Men om du skulle läsa och få godkänt betyg i 3c, kan du i samband med det göra prövning i 2c, som du borde klara i så fall och då har du betyg i båda kurser sen. Mikael SYV