Rojin
    Hej! Jag går på samhäll vetenskaps programmet med inriktning juridik. Nu är det så att jag har några F.
    2 F från 1an och 3 från 2:an. Förta gymnasie året fick jag F i matte 1B och naturvetenskap 1b. och i andra gymnasie året fick jag F i Matte 2b, F i Psykologi och F i moderna språk 2 (italienska).
    Har inga F i 3:an, min fråga är: kommer jag få ta studenten om mina betyg ser ut så från 1:an och 2:an? Jag är verkligen sjukt dålig på matte men vill bygga upp mina betyg sen efter studenten pga jag har det väldigt jobbigt i mitt liv just nu.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Rojin,
    det är mycket tråkigt att läsa om att du har det jobbigt just nu...

    Som tur är, så finns det möjlighet att läsa upp betygen på komvux efter gymnasiet.
    Utan godkänt betyg i Matte 1, kan du - tyvärr - inte få Examensbevis.
    Du får Studiebevis (ett intyg) som du sedan kan komplettera upp till Examensbevis.

    Se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen där det står vad man måste uppnå för att få ut gymnasieexamen.

    Jag undrar om du vet vad du vill jobba med i framtiden?
    Om det är något yrke som du vill satsa på, återkom gärna och berätta vad det är - så skall jag försöka ge dig råd om hur du kan få rätt utbildning för att kunna jobba med det som du vill.

    Just nu kan du välja att:
    1. se på http://www.vasteras.se/forskolaskola/vuxenutbildning/attsokavuxenutbildning/Sidor/antagning.aspx om vad som gäller för studier på vuxenutbildningen i Västerås; du kan med fördel boka tid hos Studie- & yrkesvägledare där för att göra studieplanering och hjälp med ansökan till höstens kurser;
    2. fundera på om du vill byta till ett annat gymnasieprogram - t.ex. till ett yrkesprogram (exempel: en tjej bytte nyss från ett högskoleförberedande program till Restaurang/Livsmedelsprogrammet - hon bytte från åk3 till åk1 och kommer att gå två extra år på gymnasiet men hon tyckte det var värt det då hon läser till ett yrke som hon tror blir hennes framtid).
    3. du får söka till åk1 igen - till ett nytt gymnasieprogram (med då får du inte har läst 3 år på gymnasiet innan). Det finns inte någon garanti på att du kommer in i åk1 nästa år på just det programmet som du önskar och för att kunna få chansen, kan du inte fortsätta med dina studier i åk3 nu. Jag tycker därför att det är ett sämre alternativ för dig.

    Du får hemskt gärna återkomma och jag skall försöka hjälpa dig!Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare