Lovisa
    Hej, jag har verkligen panik angående de nya reglerna om ett samlat betygsdokument. Jag tar studenten i sommar och kommer gå ut naturvetenskapliga linjen med 500 poäng IG. Matte 2,3 och 4, Kemi 2 och fysik 2. Dessa betygen har jag fått pgr av att jag haft det tufft utanför skolan och har helt enkelt inte haft förutsättningarna att klara kurserna. Så planen har vart att jag ska ta det lugnt med en kurs i taget efter studenten och plugga upp de underhållande ämnena till godkända betyg i ämenena. Men jag läste nu om de nya reglerna om att man inte kan göra såhär från och med 1 juli 2015. Någon sa att man måste läsa om alla kurserna, alltså hela gymnasiet. Jag är verkligen så stressad pgr av detta. Vad ska jag göra? Kommer jag få ett samlat betugsdokument? Hur blir det sen om jag ska läsa upp de betygen? Måste jag läsa om alla då?
    Hade vart så tacksam för svar!!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lovisa! Det är helt lugnt! Detta med 1 juli 2015 är ett viktigt datum för dem som gick ut gymnasiet år 2013 och tidigare. Då hade de som "standard" - Slutbetyg och de som inte uppnådde kraven fick ett Samlat betygsdokument.
    De som gick ut gymnasiet juni 2014 fick - enligt de nya reglerna, Gymnasiereformen 2011 - EXAMENSBEVIS /och de som inte uppnår kraven får då Studiebevis/. Du kommer, alltså, i fall du inte uppnår kraven för gymnasieexamen http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen - ett STUDIEBEVIS och kan läsa upp kurserna på komvux och ta sedan examen från komvux. På komvux räcker det med 2400 p. för examen och du kan ha 10% icke-godkända poäng i examen och ändå ha Grundläggande behörighet till högskolestudier, dvs det räcker att du läser upp två 100 poängs kurser på komvux - så kan du få ut din examen. Om du vill ha examen utan F betyg - då läser du 400 poängs kurser (det är heltids studier på en termin - eller halvtid under 2 terminer). Du behöver inte nödvändigtvis läsa om samma kurser på komvux som du får F på gymnasiet. Du kan läsa andra kurser som du är mer intresserad av eller har lättare för.
    Lite kompletterande info- för dig: om du läser på halvtid på komvux, har du rätt till halva studiemedel men bara efter 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år. Om du är yngre, då är det bara heltidsstudier som ger dig rätt till att ha pengar från CSN, Studiehjälp/studiebidrag. Jag skriver detta i fall det är viktigt för dig att ha någon sort studiestöd (ekonomiskt) under dina studier på komvux efter gymnasiet.

    Sammanfattning: om du är 18 år och läser på gymnasiet nu, glöm Samlat betygsdokument för det gäller inte för dig över huvudet taget. *L* :-)

    Bästa hälsningar & stort lycka till med allt!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare