Hej Ndeye,
    de utbildningar som redan är beviljade (har planerade starter) och som leder till yrket Apotekstekniker finns
    i Göteborg och i Stockholm.
    Utbilnding i Göteborg är på distans (med circa 6 - 10 obligatoriska träffar fördelade på tre terminer); se info om den på yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/apotekstekniker
    Info om utbildningen i Stockholm - var god se yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker-sthlm

    Särskilda förkunskaper som krävs inför yrkeshögskoleutbildningen till Apotekstekniker i Stockholm och i Göteborg är:
    lägst betyg E (godkänt) i Svenska 2 (en gammal motsvarande kurs är Svenska B eller svenska som andraspråk B) och Naturkunskap 2 (Naturkunskap B), eller motsvarande kunskaper.

    ***
    Myndighet för yrkeshögskola kommer i slutet av januari 2019 bevilja nya utbildningar. Det kan hända att yh utbildningar till apotekstekniker kommer från höstterminen 2019 och senare starta även på andra orter; det vet vi först i slutet av januari.
    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar kommer att finnas på www.yhguiden.se - inom kort efte det utbildningar är beviljade.

    • : Tack för svar. En fråga till: Kan nyligen genomförd undersköterskeutbildning med godkänt i alla ämnen anses innehålla motsvarande kunskaper som Naturkunskap 2
    • Anna : ja. det kan det.