Alida

    Hej! Jag har funderat på det här med gymnasiet sedan åk 6 och har verkligen alltid varit engagerad. Jag har varit på öppet hus på nästan alla skolor i min stad och jag har varit på många olika skuggningar på olika program. Nu till mitt problem, jag kan verkligen inte välja! Jag har fastnat för 5 olika program och jag kan verkligen inte välja en. Jag har redan valt men vill välja om vid omvalsperioden. Jag bestämmer mig ibland för ett program men sen ångrar jag mig så fort jag ser en gymnasiekatalog eller läser om ett av de andra programmen. Kan knappt sova om nätterna för att jag vet hur lite tid det är kvar. Snälla hjälp! Vad ska jag göra?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alida,

    vilka program står du i valet och kvalet inför?

    Har du gjort några tester? Har du pratat med Studie- och yrkesvägledre på din skola?

    Du kan t.ex göra Personlighetstest - på framtid.se>>

    och intressetest på GymnasieGuiden.se>>

    Ja, det är inte så mycket tid kvar innan sista dag i omvalsperioden. men du växer, utvecklas och mognar för varje dag. Det är vad du tänker och känner mot slutet av omvalsperioden, som jag tycker du bör "gå på". Tänk också på att mycket kan hända - både inom dig /dina intressen, din mognadsprocess/ och i omvärlden, vilket ligger utanför din kontroll... och vi kan inte förutse framtiden. :(

    Gör testerna på länkarna ovan och återkom gärna sedan till oss.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej, jag ser att du taggade din fråga med och jag gissar på att det är de programmen som du står i valet och kvalet mellan, är det så? :)

    Det är 3 högskoleförberedande program och 2 yrkesprogram och skillnad mellan t.ex Teknik och Barn-och fritid är ganska stor.

    Kan du kort berätta vad är det i varje av "dina program/inriktningar" som attragerar dig, dvs varför du tänker söka just det programmet - separat på varje program? Jag tror det kan hjälpa både dig och oss att reda ut vad som kan bli det rätta valet för dig.

    Hörs,

    L. :)

    • : Det är de programmen som jag är intresserad av, ja. Jag har kört lite uteslutningsmetod och valt bort barn och fritid samt hotell och turism så nu återstår teknik, estet media och samhäll. Estet media är jag intresserad av för att jag alltid har känt mig hemma på estetprogrammet på något sätt när jag har varit på besök. Just media är ett särskilt intresse då jag håller på med lite foto samt är mycket på sociala medier. Samhäll intresserar mig för att jag alltid har tyckt om SO ämnena och vill ha en så bred utbildning som möjligt så jag har mycket att välja mellan sen på högskolan. Teknik är jag intresserad av för att jag gärna skulle vilja hålla på med webbdesign och programering. Teknik är också en bra grund att stå på men jag är orolig för matten då jag har haft svårt för det hela min skolgång:
    • Anna : Om du har svårt för matten, då råder jag dig att välja Estetiska programmet. På ES läser man endast en mattekurs som obligatorisk. Sedan kan man ju, om man vill, läsa mer matte. Men teknik avråder jag i så fall ifrån (pga på Teknik läser man 3 mattekurser som obligatoriska och gör det i snabbtakt, dessutom är det avancerat mattespår man läser på teknik).