Artin

    Hej! Jag har utbildat mig till tandsköterska, men tyvärr har jag inte betyget för den kursen jag läste. Jag har intyget istället. Jag har nu jobbat som tandsköterska i nästan 2 år och vill studera en annan kurs inom min tjänst som tandläkare eller tandhygienist. Tyvärr har jag inte de behörighetskurser som krävs. Kan ni snälla hjälpa mig och rekommendera rätt sätt att uppnå mitt mål på kortare tid?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrken tandläkare och tandhygienist kräver i Sverige legitimation från socialstyrelsen och examen från rätt universitetsprogram krävs (OCH DET GÅR INTE ATT GÅ KRING DE KRAVEN). Det finns inga genvägar här. Följande gäller och utan några möjliga undantag:
    tandläkare i Sverige behöver examen från tandläkarprogrammet som är 5-årigt universitetsprogram; har man tandläkarutbildning från utlandet, ber man socialstyrelsen om utlåtande angående vilka kompletteringar man behöver göra för att få svensk legitimation;

    tandhygienist i Sverige behöver examen från tandhygienistprogrammet som är 3-årigt universitetsprogram; har man tandhygienistutbildning från utlandet, ber man socialstyrelsen om utlåtande angående vilka kompletteringar man behöver göra för att få svensk legitimation.

    Du får gärna kika på en artikel om den nya yrkestiteln "Specialist-tandsköterska" och fundera över om du vill fördjupa dig inom ditt nuvarande yrke Tandsköterska. LÄSTIPS: webbartikel Tandskoterskor-i-Jönkoping-far-snart-kalla-sig-specialisttandsköterska

    Studie- och yrkesvägledare
    • Artin : Det vet jag kräver, men jag vill veta mer. Till exempel, vilka behörigheter behövs innan man kan söka utbildningen och hur kan jag klara av dessa kurser? Med kortare tid
    • Milla :

      Tandläkarprogrammet på de svenska lärosäten kräver, för särskild behörighet, godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4.
      Tandhygienistutbildningar på de svenska lärosäten kraver, för särskild behörighet, godkänt betyg i gymnasiala kurser Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2.
      Sedan delar alla behöriga sökande i konkurrens om utbildningsplats. Du frågar om hur du kan snabbast bli behörig men det beror ju på dina förkunskaper. Om du tycker du har kunskaper som behövs, anmäl dig till prövningar och försök få godkända betyg i de kurser som krävs för behörighet. Gör också högskoleprovet för att delta i HP-urvalet.

    • Artin : Vad är det minsta man måste få i betygskrav?
    • Milla : Jag är inte säker på att jag förstår din fråga. Godkända betyg i kurser som krävs för särskild behörighet måste man tvunget ha. Man måste också tvunget ha grundläggande behörighet till högskolestudier. Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats. Hur högt antagningsgränserna "hamnar" är olika från en antagningsomgång till nästa. Vad gäller tandläkarprogrammet, så är det mycket ovanligt att antagningsgränsen skulle falla under 20.0 i någon av betygsgrupperna, utan brukar hålla sig ganska stadigt över 20.0 vilket betyder att alla alla A-betygen i alla gymnasiala kurser räcker inte utan man måste även ha - i alla fall några - merit (extra)poäng också. Till tandhygienist brukar det vara lättare att komma in - kanske t o m så att endast alla B-betygen från gymnasiala kurser kan räcka för att få utbildningsplats i någon av betygsgrupperna. Men det är ingen som på förhand vet hur högt antagningsgränserna kommer att hamna nästa gång. Gör du högskoleprovet, kommer du prövas även i HP-urvalet där du får en extrachans att komma in. Teoretiskt sett, kan man med ganska låga betyg komma in i HP-urvalet (men då ska man ha högt resultat på högskoleprovet).
    • Artin :

      Tack för ditt svar.

      Trevlig helg

    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!
    Läs alla kommentarer