B.
    Hej ! Jag undrar över antal poäng /summa/ på kurser på gymnasiet som jag måste få ihop för att få ut Gymnasieexamen ?
    Alltså för att bli sjuksköterska hur mycket poäng behöver jag ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Aylin,
    Gymnasieexamen - minst 2500 poäng (som motsvarar heltidsstudier i tre år).
    Förutom kravet på antal poäng finns det även andra krav:
    GYMNASIEEXAMEN
    Utbildningen på ett yrkesprogram syftar till en yrkesexamen och utbildningen på ett högskoleförberedande program syftar till en högskoleförberedande examen. Båda dessa examina kallas gymnasieexamen.

    För att nå en yrkesexamen ska du ha minst 90 procent godkända betyg på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Betygen i kurserna svenska 1/svenska som andraspråk 1, engelska 5 och matematik 1 måste vara godkända. Av de programgemensamma ämnena
    måste minst 400 poäng vara godkända. Gymnasiearbetet ska också vara godkänt för att du ska få ut en yrkesexamen. En elev som har en yrkesexamen och har läst kurser i svenska 2 och 3 eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6, med godkända betyg, har grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå.

    För att nå en högskoleförberedande examen ska du ha minst 90 procent godkända betyg på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Betygen i kurserna svenska/svenska som andraspråk 1, 2, 3, engelska 5, 6 och matematik 1 samt gymnasiearbetet ska vara godkända. En högskoleförberedande examen ger grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå.
    *** *** ***
    Ovan finns det regler för vad som gäller för att kunna ta ut Gymnasieexamen.
    I fall man inte uppfyller något av kraven, får man ut ett Studieintyg. Studieintyg ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier. Man kan läsa på KomVux för att komplettera med kurser och kunna ta ut Gymnasieexamen från KomVux.

    Jag hoppas att jag svarade på din fråga. I annat fall får du återkomma.
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte