Elin
    Det är så att jag vill jobba i skogen. Som ex. Virkesköpare, skogsmaskinförare osv. Jag har ett för lågt meritvärde alt. Ingen ”riktigt” erfarenhet från tidigare, för att komma in på utbildningar inom skog.
    Detta innebär alltså att jag bör plugga kurser utöver för att höja mitt meritvärde. Men är det ända sätter för mig att få jobba med det jag drömmer om? Att sitta i skolbänken 2-3 år för att endast höja betyg först?
    Eller kan man gå till väga på några andra sätt, utöver högskoleprov - vilket jag också ska göra? Var vänder man sig för att ta reda på sånt här?

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Elin,

    börja med att titta på >>Skogliga-yrken

    olika yrken kräver olika utbildningar; och inom vissa av de "skogliga yrken" kan man få jobb även utan någon speciell utbildning, exempelvis: som Skogsplanterare.

    Frågan är då om du vill läsa på högskolenivå? eller om du vill få "vilket jobb som helst, men i skolgen" så fort som möjligt?

    I yrkespresentationerna på www.framtid.se finner man oftast även info om vilken utbildning som krävs eller rekommenderas.

    Tips! boka tid med syv på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; du kan också önska träffa en Arbetsvägledare på Arbetsförmedlingen /även om du ex. har jobb idag eller om du studerar idag, kan du ändå skriva in dig på Arbetsförmedlingen  - kanske kan du få prata med en arbetsförmedlare på AF, även om du inte är inskriven där - fråga på det närmsta AF-kontoret/.

    Vänligen
    S.